Home » Odchudzanie » Tych błędów nie popełniaj na diecie

Tych błędów nie popełniaj na diecie

słodycze

Teorie na temat racjonalnego odżywiania zmieniają się wraz kolejną „porcją” doniesień naukowych. Niektórych rzeczy wciąż nie możemy być pewni. Jednak są zasady, które sprawdzają się w życiu codziennym i znajdują potwierdzenie w świecenie naukowym. Jedną z nich jest fakt, iż dieta to nie przestrzeganie zasad, głodzenie się czy spędzanie wielu godzina na liczeniu kaloryczności posiłków. Dieta to przede wszystkim zdrowe żywienie i unikanie popełniania podstawowych błędów.

Jestem na diecie, wybieram produkty light

Niestety, wybieranie żywności light lub lekkiej, to złudzenie przestrzegania zasad diety. Dlaczego? Produkty o obniżonej zawartości tłuszczu lub cukru, reklamowane jako dietetyczne to w rzeczywistości niezdrowe pułapki. Tłuszcz czy cukier to nośniki smaku i naturalne substancje konserwujące żywność. Całkowite wyeliminowanie ich z produktu sprawia, że staje się on niesmaczny i nieestetyczny. W związku z tym producent zmuszony jest dodać do niego substancje, które wzmocnią walory smakowe czy wygląd. Najczęściej są to cukry, syropy glukozowo-fruktozowe, stabilizatory, aspartam, benzoesan sodu, emulgatory i inne sztuczne dodatki. Taki produkt finalnie jest może nieco mniej kaloryczny, ale z pewnością nie bardziej odżywczy.

Tyko ciemne pieczywo jest dietetyczne

pieczywoNie kolor pieczywa, ale jego skład decyduje czy jest ono zdrowe. Najzdrowsze jest pieczywo wypiekane z mąki pełnoziarnistej lub razowej. Łatwo je rozpoznać, czytając skład lub przyglądając się nieregularnej strukturze wyrobu. Pieczywo pełnoziarniste, graham lub razowe obfituje w błonnik, składniki mineralne i witaminy z grupy B. Ciemne, jednolite barwy chleba czy bułek nie świadczą o użyciu właściwego surowca. To najczęściej oznaka dodatku karmelu lub słodu do pieczywa pszennego z poczyszczonej mąki, zapewniającego brązową barwę. Taki zabieg podnosi wartość energetyczną pieczywa, które ma niską wartość odżywczą.

Porcja soku zamiast owocu

sok To powszechnie panujące przekonanie zdobywa coraz więcej zwolenników. Niestety, eksperci są zgodni, taka zamienia jest niewskazana. Zwłaszcza w przypadku osób na diecie odchudzającej i dzieci. Soki kartonowe to źródło kalorii i węglowodanów prostych. Co prawda owoce też ich dostarczają, jednak wraz z nimi zapewniają także solidną dawkę błonnika pokarmowego. Soki są go pozbawione.

Ćwiczę, wiec małe odstępstwa nie zaszkodzą

Prawdą jest to, że bilans energetyczny diety musi być ujemy, aby pozwalała ona nam chudnąc. Ujemny bilans energetyczny uzyskujemy w momencie, gdy ilość kilokalorii dostarczana z pożywieniem jest mniejsza niż ilość kalorii, którą spalamy. Taki efekt osiągamy stosując odpowiednią dietę i regularną aktywność fizyczną. Jednak zła dietausprawiedliwianie spożycia kolacji w fast-foodzie czy zjedzenie tabliczki czekolady tym, że za chwilę idziemy pobiegać to błędne myślenie. W zbilansowanym żywieniu ważna oprócz ilości jedzenie także jego jakość. Słodkie i słone przekąski, smażone potrawy czy kaloryczne fast-foody są źródłem szkodliwych substancji (nasyconych kwasów tłuszczowych, cholesterolu, izomerów trans oraz cukrów prostych). Nie tylko utrudniają one odchudzanie (mimo ujemnego bilansu), ale także niekorzystnie wpływają na zdrowie i sylwetkę.

Eliminacja tych błędów z pewnością nie wystarczy, aby utrzymać zgrabną sylwetkę. Należy przestrzegać zasad diety i mieć na uwadze powyższe rady. Tylko takie postępowanie pozwoli nam osiągnąć sukces.

Dodaj Komentarz

Twój adres email nie będzie wyświetlany. Required fields are marked *

*